2023-11-29

Drakens ögon // Stephen King

Översatt: Karl G och Lilian Fredriksson
Antal sidor: 353
Format: Inbunden
Utgiven: Bra Böcker (1988)
Mitt omdöme: ★★☆☆☆

Read What You Own #10

Beskrivning:
Delain, är ett rike bortom tid och rum. Tronarvingen Peter sitter fängslad på livstid, anklagad för att ha givit den gamla kungen det förgiftade vin som brände upp honom inifrån. Med hjälp av Peters svage bror Thomas regerar den ondskefulle trollkarlen Flagg över ett olyckligt folk. Men Thomas har sett någonting fruktansvärt genom det gamla drakhuvudets ögon. Och Flagg ser inte allt i sin kristallkula, trots att han var bödel i Delain redan för 250 år sedan. Röster ur det förflutna avgör den maktkamp som följer.

Mina tankar:
Ärligt talat så är jag inte så förtjust i den här berättarstilen. Sagoberättandet är inget för mig. I alla fall i det här fallet. Dessutom kändes det som en evighet innan själva handlingen tog fart. Trots detta gillar jag ändå karaktärernas bakgrundsbeskrivningar, men de är väldigt långa och utförliga. Anledningen till att jag har läst Drakens ögon, är att man "bör" ha läst den före man börjar med Det mörka tornet av King. Flagg dyker upp i den serien.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar