2023-11-14

Stiftelsetrilogin // Isaac Asimov

Författare: Isaac Asimov
Antal sidor: 634
Utgiven: (1951) Natur & Kultur 2019
Format: Danskt band
Mitt omdöme: ★★☆☆☆

Read What You Own #3

Beskrivning:
Det väldiga Vintergatsimperiet vittrar sönder efter tolv tusen år. I detta begynnande kaos uppenbarar sig veten­skapsmannen Hari Seldon, som vigt sitt liv åt att utveckla psykohistoria, en sorts beteendevetenskap som kan förutse och påverka framtiden. Och framtiden är inte ljus.
För att förkorta trettio tusen år av krig och barbari ska­par Seldon Stiftelsen. Här arbetar de så kallade encyklope­disterna skenbart med att samla människans hela vetande, men i själva verket förbereder de mänsklighetens räddning.

Mina tankar:
Har äntligen läst ut boken. Det har dragit ut på tiden och jag känner att en del av sammanhanget inte riktigt finns där. Trilogin spänner över 400 år och handlar mycket riktigt om människans strävan efter makt och kontroll över tillvaron.

Det är många karaktärer att hålla reda på. Inte värre än en vanlig fantasy, så jag tror det beror på att jag har läst boken till och från under flera månader. Vissa delar är mer intressanta än andra. För min del är de mer karaktärbaserade delarna mina favoriter. Jag börjar inse hur viktiga karaktärerna är för att jag ska tycka om en bok. Jag fastnade först när Bayta och Toren kom in i bok två, och sedan i bok tre där deras son och sondotter är med. Bok tre är min favorit. Jag gillar vändningarna och hur den slutade. 

Berättelsen om Stiftelsen känns långt ifrån färdig med tre böcker, men det räcker för min del. Jag tycker om hur den är skriven för annars hade jag inte tagit mig förbi all politik. Hade jag läst böckerna var för sig istället för i en omnibus, skulle jag nog ha gjord en DNF av serien efter första boken. Hur som helst är jag glad att ha läst den. Det är en okej bok för mig, men inte mer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar