2023-11-07

Eversion // Alastair Reynolds

Författare: Alastair Reynolds
Antal sidor: 306
Utgiven: Gollancz (2022)
Format: e-bok Kindle (9,63 kr den 30/10-23)
Mitt omdöme: ★★★☆☆

Read What You Own #1

Beskrivning:
A small group of intrepid explorers are in search of a remote and mysterious artefact. It's a well-funded expedition, well organised, which is lucky as they're sailing north of Bergen on the schooner Demeter, searching for a narrow inlet which will lead them to a vast uncharted lake - and their goal­­­--

Until disaster strikes.

Doctor Silas Coade wakes from disturbing dreams, on the steamship 
Demeter, in pursuit of an extraordinary find almost too incredible and too strange to believe, secreted within a lagoon in the icy inlets of Patagonia. But as they come in sight of their prize he and the crew see they are not the first to come so far: there is a wreck ahead, and whatever ruined it may threaten them as well--

Shaking off his nightmares, Doctor Silas Coade joins his fellow exploders on the deck of the zeppelin 
Demeter and realises something has already gone dangerously wrong with their mission. If any of them are to survive, then he will have to take the exploration - and their lives - into his own hands . . .

Mina tankar:
Detta blev ett i sista minuten köp innan jag började med utmaningen Read What You Own. Jag hade $3 i kredit hos Amazon och köpte bland annat den här titeln. Den var dessutom en av böckerna i Today´s Deal. Betalade 9,63 kr mot det ordinarie priset för e-boken som (idag) är 127,89 kr. Hos Adlibris får man pocketversionen för 133 kr och den inbundna kostar 287 kr. En av orsakerna till att min läsning allt oftare sker på Kindle och Kobo är alltså kostnaden. 

Jag har kommit på mig själv med att inte riktigt notera titlarna på de böcker jag läser. Den här gången var jag tvungen att ta Google till hjälp.


Och vände in och ut på min hjärna gjorde boken till en början. Den börjar definitivt inte som den slutar. Med det menar jag att kommer man förbi förvirringen och förstår hur saker hänger ihop blir det hela jätteintressant. Det påminner mig lite om min aha-upplevelse i Den femte årstiden av Jemisin.

Boken känns välskriven, och med det menar jag att språket (för mig) känns mer avancerat. Det är inte svårt att förstå engelskan, men den känns "rikare". Det finns säker finare ord för att beskriva skrivstilen. Min blogg är ju mer en läsdagbok för min egen skull än renodlade recensioner.

Jag tycker om karaktären Silas Coade. Att de övriga är lite lösa i kanterna får sin förklaring i boken. Nu i efterhand ger namnet en ledtråd till hur allt ligger till. Jag har inte läst jättemycket science fiction men tror att den här stilen kan bli min "grej". Jag har två titlar av Reynolds i min fysiska bokhylla som jag ser fram emot att läsa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar