2023-11-16

The Downloaded // Robert J. Sawyer

Uppläsare: full rollbesättning med bl a Brendan Fraser, Luke Kirby
Längd: 5h 39min
Utgiven: Audible Originals (26/10-2023)
Mitt omdöme: ★★★★☆


Beskrivning:
In 2059, two vastly different groups of people portrayed by the compelling trio of Brendan Fraser (Academy Award winner), Luke Kirby (Emmy Award winner), and Vanessa Sears (Dora Award winner) undergo cryonic suspension. While their bodies are frozen, their minds, still active and awake, are uploaded into a massive quantum computer. The first group are all astronauts, about to leave Earth on a one-way interstellar colonization mission. The second group consists of convicted murderers and volunteers who elect to serve their sentences in a virtual-reality prison. But while both groups are suspended, a global cataclysm devastates most of the Earth, and their cryosleep is extended by more than 500 years.

Mina tankar:
Det här är en av de bästa ljudböcker jag lyssnat på i år. Den är framförd som en föreställning där alla karaktärer har en egen uppläsare. Just den här storyn passar väldigt bra för just detta eftersom den är uppbyggd på intervjuer och inre tankar. Detta är inte en traditionell actionfylld science fiction utan bygger mer på hur en långt utvecklad grupp människor bosatta på Mars uppfattar de som blev kvar på jorden. De överlevande måste i slutänden välja sin framtid. Skapa en helt ny på en okänd planet, leva utstötta på Mars eftersom de ses som våldsamma och underutvecklade, eller laddas upp på datorn igen. Hur de väljer är rätt intressant och inte helt självklart.

Karaktärerna är intressanta och man får veta mycket om hur deras sinnen hamnade uppladdade i en dator. Den här storyn är ännu ett bevis på hur mycket jag uppskattar en karaktärdriven bok. Författaren hade kunnat lägga fokus på den ödelagda världen. Ett ämne som faktiskt börjar kännas lite uttjatat för min del. Jag uppfattade att valet hur man vill leva vidare och under vilka villkor och varför, är det viktigaste här. Att ljudboken är så pass kort ändå är ännu ett plus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar