2023-11-12

Veckan som varit #45

Den här veckan har jag tittat på en serie som heter The Watcher (2022).  
Den handlar om en familj som lämnar storstaden och köper ett hus ute i en förort. Ganska snart får de mystiska brev av någon som bevakar dom. Situationen eskalerar och de börjar tvivla på varandras oskuld. Huvudrollerna spelas av Naomi Watts och Bobby Cannavale. Handlingen är okej men väldigt utdragen för min del. Serien består av sju avsnitt. Oklart om det blir en säsong till. För min del kvittar det.

Jag har även sett serien The Night Agent (2023) som jag tyckte bättre om. Här är det frågan om tio avsnitt. Serien handlar om FBI agenten Peter Sutherland som jobbar i Vita Husets källare med att svara i telefon när agenter ute i fält ringer och behöver akut hjälp. Hit ringer en natt Rose Larkin som blir vittne till 
morden på sina släktingar som hon bor hos. Sen följer en jakt på sanningen som visar sig peka ut Vita Huset och regeringen som de skyldiga.

Peter och Rose spelas av Gabriel Basso och Luciane Buchanan. Två för mig okända skådisar, men det gillar jag. Jag tycker det är intressantare att se en film eller serie där handlingen får ta större plats än vem skådespelaren är. Jag tycker om den här serien. Att se alla tio avsnitt på en och samma dag var ingen hit däremot. Skulle nog ha spritt ut dom under veckan istället.

Jag har äntligen läst ut Stiftelsetrilogin av Asimov. Mina tankar om boken kommer upp i bloggen under kommande vecka. Jag har även läst klart Fahrenheit 451 (Ray Bradbury) och The Untitled Books (CJ Archer). Även dessa kommer jag att skriva lite om senare.

Jag har missuppfattat utmaningen Read What You Own. Tydligen gäller utmaningen endast november månad så jag kommer definitivt inte att hinna läsa 25 böcker. Det får bli så många det blir och får vara bra så. En månad utan bokinköp är bättre än ingen alls. Om inte så kanske det får in mig på rätt spår och jag blir mer medveten om mitt köpbeteende. Ska kanske göra min egna utmaning istället. Typ läsa 10 böcker innan nyköp. Det låter mer som att det skulle kunna hålla i längden.

Vad har hänt utanför böckerna? Inte så jättemycket. Har fortfarande inte hört om jobbet jag senast var på intervju. Tvivlar på att jag är aktuell för tjänsten. Magkänslan är att det blir ännu ett nej. Att bli lastbilsförare verkar vara en bra idé trots allt. 

Jag har börjat med en läsjournal i pappersform och börjar undra över den här bloggens framtid. Det är dock fortfarande roligt att hålla på. Återigen är jag inne och scrollar på mobilen långa stunder under dagarna istället för att läsa. Jag måste sluta med det och använda telefonen som en telefon och läsa böcker istället. 

Häromdan tog jag en promenad ner till affären för att köpa kattmat. Dit och hem blir nästan 2 km. Inte speciellt lång, men med min muskelreumatism fick jag skitont dagen därpå i höfterna. 

Vädret har börjat vända till kallt och soligt verkar det som. Hoppas det håller i sig. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar