2023-11-05

Veckan som varit #44

Jag har satt min läsning på en liten paus efter förra månadens monsterläsning - 14 böcker. Min hjärna behöver en annan sorts input. Via Audible har jag en massa ljudböcker som inte är påbörjade än. På Bookbeat lyssnar jag till och från på Avalons dimmor. Jag har den fysiska boken i hyllan, men just nu behöver jag något i öronen som omväxling till det jag läser med ögonen. Ljudböcker som jag redan har eller har fysiska varianten av i bokhyllan, räknar jag med i utmaningen att läsa 25 böcker innan nyinköp. Det börjar kännas vilsamt att inte ständigt vara på jakt efter nya böcker man hör om på booktube. Jag har en ny idé att hålla in inköpen fram till bokrean i februari 2024. Borde ha lyckats läsa minst 25 böcker innan dess.  

De senaste dagarna har jag tänkt på hur mycket pengar böcker kostar. Ett resultat av att vara pank! Därför kommer jag i framtiden lägga till inköpspriset på det jag läser och jämföra vad böckerna kostar i de format jag oftast läser. Detta gör jag som vanligt för min egen skull och för det är kul att se prisutvecklingen genom året/åren. En gång i tiden när jag köpte min första iPad och bara kände till iBooks, var min plan att köpa böcker på engelska som e-böcker och bara köpa böcker på svenska till mitt fysiska bibliotek. Nu känns den planen aktuell igen i och med min Kindle och Kobo. Ibland får jag lust att göra en rejäl utrensning men det som står i hyllorna vill jag verkligen läsa.

Som variation har jag aktivt letat efter en TV-serie att kolla på. Nu är jag inne på fjärde avsnittet av Bodies, en brittisk miniserie på Netflix. Det är ett mordmysterium som utspelar sig i fyra olika årtal. Det blir nog ett blogginlägg när jag sett hela serien.    


Jag kommer att starta en till blogg vid årsskiftet. Trots bristen på pengar lägger jag undan det lilla jag kan för att ha råd med webbhotell och domännamn. När det kommer till kritan vill jag att livet ska bestå av mer än böcker. Fotografering har alltid intresserat mig, men blir alltid bortprioriterat i förmån för annat. Den nya bloggen kommer att bli mer av en fotodagbok. Än har jag inte bestämt mig för hur mycket böcker och läsning ska få utrymme där. Jag är nöjd med Marias bokhylla och den börjar så smått bli det jag har tänkt - en läsdagbok istället för bokrecensioner. Det sistnämnda är inte riktigt vad jag är bra på eller tror tillför något i mitt läsliv.

Några booktubers (Mark, Steve och Greg) kommer att läsa Spionen som kom in från kylan av John Le Carré, och sen göra en livestream i slutet av november. Jag har boken i hyllan. Den ingår i en omnibus som jag hittade på en bokrea för något år sedan. Har läst men kommer inte ihåg vad den handlar om. Det är bara 231 sidor och jag har faktiskt lust att haka på och sen lyssna på streamen.

Jag har kommit halvvägs i Stiftelsetrilogin av Asimov. Det går långsamt men åtminstone framåt med läsningen. Jag tycker faktiskt om boken och läser på svenska men ändå tar det tid. Borde kanske lägga undan min Kindle och ha trilogin som huvudbok istället.

Det är som vanligt - jag vill läsa alla böcker NU.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar