2023-11-28

Holly // Stephen King

Översättare: John-Henri Holmberg
Antal sidor: 579
Utgiven: Albert Bonniers Förlag (2023)
Format: Inbunden (239 kr)
Mitt omdöme: ★★★★☆

Read What You Own #9

Beskrivning:
Jorge Castro avbryter sin joggingtur för att hjälpa ett äldre par i nöd, men blir överraskad av ett nålstick i nacken. Castro är bara ett i en rad av offer vars liv fått samma mardrömslika slut. Privatdetektiven Holly Gibney blir kontaktad av mamman till en ung kvinna som försvunnit i samma kvarter, och kommer två människor på spåren, vars gärningar inte kan beskrivas som annat än monstruösa.

Mina tankar:
Redan från början får man veta vem som kidnappar dessa människor. Svaret på varför det gör det byggs upp allteftersom. Jag tror det var booktubern The Bookish Drummer som ogillade alla anspelningar på Covid, munskydd och Trump. Sakerna nämns ofta, men eftersom det är händelser som starkt påverkat hela världen tycker jag inte det är så konstigt att King tar med det i boken. Jag tycker inte att det gick till överdrift heller. Dessutom tror jag att boken kommer att läsas annorlunda om typ 20 år när det här blir mer historia än det är just nu. Allt ligger fortfarande väldigt nära oss och Covid härjar återigen på sjukhusen.

Hollys mamma var vaccinmotståndare och fick naturligtvis Covid som tog livet av henne. I och med bouppteckningen hittar Holly bevis på att mamman lurat av henne en massa pengar som hon ärvde av sin syster. Nu ärver hon i och för sig närmare 10 miljoner dollar, men varför gjorde hon så mot Holly?
Närmast ligger ett försök till att förstöra ekonomiskt för Holly själv och detektivbyrån så att hon blir tvungen att flytta hem till flickrummet så att mamman kan kväsa Hollys nyvunna frihet i sin linda. Tack och lov fungerade det inte. Mycket tack vare Bill Hodges och de vänner hon hittar. Som vanligt i Kings böcker får man mer än skräck och bedrövelse. Det handlar om människor i första hand. Stephen King har blivit en av mina favoritförfattare under 2023.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar