2023-11-26

Outsidern // Stephen King

Författare: Stephen King
Översättare: John-Henri Holmberg
Antal sidor: 631
Utgiven: Albert Bonniers Förlag (2018)
Format: Inbunden
Mitt omdöme: ★★★★☆

Read What You Own #7

Beskrivning:

Terry Maitland – även kallad Coach T – är något av en lokalkändis i Flint City. Alla känner den omtyckte basebolltränaren, som håller i stadens juniorlag och tränar ungarna i high school. Därför blir chocken extra stor när Terry blir arresterad inför publik och under stor dramatik vid en basebollmatch på den lokala arenan. Han anklagas för ett fasansfullt brott: sexuella övergrepp och mord på en elvaårig pojke.

Ett dussin vittnen säger sig ha sett Terry tillsammans med pojken eller nära brottsplatsen samma kväll. Men själv svär Terry på att han befann sig någon helt annanstans. Polisens utredare Ralph Anderson och den ambitiösa distriktsåklagaren Bill Samuels är dock övertygade om att de fått tag på rätt man och vill se honom i elektriska stolen. I staden sprids lynchstämningen samtidigt som Terrys fru och barn gömmer sig i hemmet.

Men det dyker upp märkliga inslag i utredningen som inte går att förklara, och Ralph Anderson tvingas till sin förfäran inse att historierna inte går ihop. Lika säkert som bevismaterialet mot Terry tycks vara, lika vattentätt är det alibi som basebolltränarens advokat presenterar. Kan en människa befinna sig på två olika platser samtidigt? När Ralph väl vågar ställa de rätta frågorna inser han att de krafter som satts i spel inte har någon naturlig förklaring – och att ondskan som ligger bakom det fruktansvärda mordet fortfarande är lös.

Mina tankar:
Anledningen till att jag frångår min plan att läsa King i utgivningsordning?  Jag plockar helt enkelt ut den bok som lockar mest. Detta är även en bok jag haft i hyllan sen sen kom ut 2018. Det är dessutom den första King-bok jag har ägt. Men den främsta anledningen är att boken Holly nyligen kom ut, och karaktären Holly är med i Outsidern.

Outsidern är en mordhistoria som övergår till det övernaturliga. Outsidern är ett väsen som lever på mänskligt kött och starka känslor som rädsla och sorg. Jag vet inte om det är meningen att boken ska skrämmas. Kanske den gör för en del, men själv blir jag mest fascinerad. Blir alltid förvånad över hur mycket jag gillar hans böcker och sätt att skriva. Det känns rakt på sak och lättläst. Karaktären Holly har blivit en favorit genom den här boken. Trots sina tillkortakommande tar hon sig an detta "monster".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar