2023-03-27

Läsplanering: april 2023

Jag gör en lite lös läsplanering för april. Det brukar ju skita sig varje gång jag försöker styra upp läsningen. Tyvärr har jag fastnat i mina åtagande från Netgalley så pass att jag funderar på att radera mitt konto hos dom. Mina bokhyllor och läsplattor dignar av böcker som väntar på min uppmärksamhet och tillföra outgivna böcker till den listan känns lite övermäktigt just nu. Så pass att det inte blir mycket läst alls.

Men för det som är kvar av mars:

  • Läsa klart Dragonfall av LR Lam. Det handlar om 352 sidor och jag har redan läst 39% enligt min Kindle. Det bör då vara cirka 215 sidor kvar. Det går fruktansvärt trögt att läsa för jag kan inte riktigt fastna för någon av karaktärerna. Nu har det dykt upp en sidokaraktär som faktiskt är intressant. Jag vet inte hur jag ska göra. Magkänslan säger DNF och radera mitt Netgalley-konto. Ska läsa nåt kapitel till och bestämma mig senast i morgon.
  • Jag har hållit på med Malice av John Gwynne i två år snart. Av olika anledningar har jag lagt ifrån mig den. Det är så himla många perspektiv i boken så jag har glömt bort vilka karaktärerna är. Men så hittade jag en lista över alla personer i nästa bok, så kanske kan jag klura ut det här för jag vill gärna läsa vidare i serien för den är mer än okej. Har drygt 200 sidor kvar att läsa.
För april har jag lite planer faktiskt över intressanta böcker att välja bland:
  • Det verkar som vi medlemmar i Faded Pages Book Club har valt Riceyman Steps av Arnold Bennet som aprils bok. Det bästa med dessa äldre böcker är att de inte är så jättelånga. Denna är 255 sidor och överkomligt även på engelska. 
  • Jag har nyligen väckt mitt intresse för science fiction och har några nya böcker ur SF Masterwork´s samling. En av dom är The City and the Stars av Arthur C. Clarke. Jag har ett svag minne av att den här boken stod i mina föräldrars bokhylla när jag var liten. De var med i Bra Böckers Bokklubb. Hade jag vetat om mitt läsintresse tidigare så hade jag nog räddad lite böcker när de flyttade.
  • Jag vill gärna läsa Philip Chase The Way Of Edan innan allt för många börjar prata om den på Booktube.
  • Som vanligt håller jag på med flera böcker samtidigt. Just nu är jag halvvägs genom Pestens tid av Stephen King och första delen av Joe Abercrombies Before They Are Hanged. Jag fattar inte varför förlagen delar upp böcker i två delar när de översätts till svenska. Irriterande tycker jag att behöva betala två gånger för i princip samma bok. Hur som helst skulle det kännas bra att få dessa två lästa nu. Pestens tid började på redan förra året och det börjar kännas pinsamt att aldrig bli färdig.
Det får räcka med fyra böcker att välja bland. Helst skulle jag vilja läsa allihopa men jag känner mig själv. Det är inte helt omöjligt att det blir helt andra böcker som i slutänden blir lästa. Det kommer i alla fall bli att läsa bokklubbens val.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar