2023-04-02

Thoths ring - Arthur Conan Doyle

Författare: Arthur Conan Doyle
Format: e-bok (Kobo) 
Antal sidor: 30
Utgiven: 1890 / digital utgåva 2016
Översatt: Teodor Truvé år 1900
Förlag: Modernista

Beskrivning:
Egyptologen John Vansittart Smith befinner sig i Frankrike för att studera papyrusrullar i Louvren. Utmattad efter sitt besök slumrar han till. När han vaknar har museet stängt och han är inlåst. När han letar efter en väg ut inser han att han inte är ensam i byggnaden. Thoths ring (1890) är en klassisk skräckberättelse av Arthur Conan Doyle (1859–1930), författaren till historierna om mästerdetektiven Sherlock Holmes.

Mina tankar:
Jag har lurat på den här boken, eller rättare sagt novellen, ett tag nu. Det som har hållit mig tillbaka är priset - 90 kr (idag 2/4-23), som jag tycker är alldeles för mycket för trettio sidor även om upplagan är begränsad. Nu hittade jag den hos Kobo för 22:50 kr och slog till. Anledningen till att jag ville läsa den är att det vore kul att ta del av nåt annat än historier om Sherlock Holmes.

Nu är ju detta översatt för 123 år sedan och svenskan är väldigt gammalmodig, men är fullt läsbar ändå. Själva historien är ju också gammal med sina 133 år och med moderna ögon inte det minsta skrämmande. Man undrar ju hur lättskrämda de var i slutet av 1800-talet. Trots det omoderna språket tycker jag om novellen. Helt perfekt när man vill läsa något kort och annorlunda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar