2023-03-23

Den andra sömnen - Robert Harris

Författare: Robert Harris
Format: Inbunden
Längd: 314 sidor
Förlag: Bookmark Förlag
Utgiven: 1 mars 2020
Mitt omdöme: ★★★

Beskrivning:
England, år 1468. Den unge prästen Christopher Fairfax har skickats till den avlägsna byn Addicott St George för att hålla i begravningen av byns präst, fader Lacy. Området är fullt av artefakter från det förflutna, mynt, glasfragment, människoben, som fader Lacy samlat på. Ledde hans besatthet av det förgångna till hans död?

Fairfax är fast besluten att ta reda på sanningen. Under de kommande sex dagarna kommer allt han trott, om sig själv och sin världs historia, att ställas på sin spets.

Mina tankar:
Jag har länge varit nyfiken på både författaren och just denna titel. I år fick jag se den på årets bokrea för 39 kr (inbunden).

Till en början uppfattade min hjärna att jag läste en historisk roman som utspelar sig år 1468. När jag sen fick en uppfattning av vad relikerna som fader Lacy samlade på verkligen bestod av, blev det ett riktigt aha-moment. 

Jag vet inte riktigt hur mycket jag ska avslöja i mina recensioner, men min tanke med bloggen var ju att skriva för min egen skull i första hand för att komma ihåg det jag har läst. Det slår mig att jag undermedvetet skriver för att andra ska läsa min blogg, och det är ju inte min ursprungliga avsikt. Så jag kört hårt med spoilers mm från och med nu om jag känner för det.

Intresset för handlingen vände när jag insåg att relikerna Lacy samlade på är från vår tid, alltså ca 2020. Årtalet 1468 är räknat från år 666 (djävulens nummer)  när katastrofen inträffade som slog ut vår kända värld, och vår tid hänvisas i boken som medeltid. Min hjärna är så van vid att läsa fantasy i medeltida tappning så jag hade lite svårt att ta till mig beskrivningen av kläder som karaktärerna bar. Lustigt hur svårt det är att komma ifrån de föreställningar man har om vissa tidsåldrar. Det var verkligen ett nyttig upplevelse att läsa Den andra sömnen för att få in skallen på nya spår.

Jag vet inte om jag missade vad som orsakade katastrofen som slog ut all teknik eller så nämndes det inte rakt ut. Men vad kan slå ut vår teknik? Magnetisk strålning från solen? Hur som helst kändes det som mindre viktigt när jag läste. Lite otäckt att tänka på att det finns möjlighet att det kan hända i verkligheten. En sak som stör mig lite är slutet, men jag gillar det ändå på nåt sätt. Jag tänker inte avslöja det ifall mitt framtida jag vill läsa om boken😉.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar