2023-03-12

Bokfunderingar

Jag kollar som sagt rätt mycket på Youtube och då särskilt alla booktubers vars kanaler jag prenumererar på. Den senaste veckan har frågan om vad som är bäst - fysiska böcker eller e-böcker. Detta beror bland annat på att man allt mer börjat censurera böcker som är skriva före år 2000 (känns det som i alla fall). Saken är att det är enkelt att göra detta på e-böcker som redan är köpta också. Exempelvis kan Amazon ändra din köpta kopia om läsplattan är ansluten till Internet. Oftast brukar det handla om att förlagen byter omslag på böckerna och för mig spelar väl just det ingen större roll. Men att censurera en e-bok man redan köpt är jag inget fan av. Jag personligen ställer mig bakom förslaget att hellre lägga till fotnoter som förklarar det olämpliga med innehållet/ordval osv så att läsaren själv får ta ställning. 

Nu läser jag inte just böckerna eller författarna som är uppe på tapet just nu, men det har fått mig att fundera mer på allvar vad jag egentligen har i min bokhylla. Jag har nyligen köpt fler bokhyllor (Ikeas Billy) för att byta ut mina vita fyrkantiga Kallax-hyllor som börjat kännas för stora för mitt bokrum. Med det har jag börjat känna att böckerna börjar ta över för mycket. Det har dykt upp många frågor kring mina böcker:

  • Behöver jag köpa allt som fysiska böcker?
  • Hur ska jag välja de jag verkligen vill ha i hyllan?
  • Ska jag fortsättningsvis köpa engelska böcker till min Kindle?
  • Ska jag framöver bara köpa deckare på svenska till min Kobo?
  • Ska jag reservera en hylla där jag ställer mina favoritböcker som jag vill spara för omläsning?
  • Börja gå igenom hyllorna minst en gång om året för att rensa ut lite?
Idag har jag flyttat runt böcker i mina hyllor. Jag är inte nöjd med hur allt är placerat, men det var nyttigt att få ta i och gå igenom dom. Detta har lett till en ordentlig hög med böcker som jag vill göra mig av med av olika anledningar.


De flesta kommer jag inte att läsa igen. Vissa kommer jag aldrig att läsa överhuvudtaget. En del är serier jag har tröttnat på. Anledningarna är många och jag behöver bli hårdare med att rensa ut och bara behålla det jag verkligen tycker om. Några har jag hittat på svenska och några är dubletter till inbundna exemplar.


Detta är bara från dagens utrensning. I en garderob står redan två pappkassar med böcker jag rensade ut förra året. Jag orkar inte dra fram allt och fotografera så det får belysa "problemet". Det är nog dags att åka till närmsta secondhandbutik. 

Idag har jag märkt att det är en hel del deckare som nu får lämna plats. Deckare har jag med åren smått tappat intresse för och de har blivit lite av ett slit och släng. Nu har jag fattat beslutet att jag härmed köper svenska deckare som e-böcker till min Kobo och engelska till min Kindle. 

Många gånger faller jag för hypen då någon på booktube pratar om en vacker bok och/eller är väldigt bra på att presentera den. Faktum är att det är roligare att hitta nya böcker på egen hand, eller hur? En annan sak jag tänkt mycket på är hur lite jag egentligen läser i  jämförelse med den tid jag lägger ner på att kolla på booktubers. Därför gör jag ett försök med att under nästa vecka med start måndag den 13, inte kolla på Youtube och istället verkligen sätta mig ner och läsa mina böcker. Och blogga då, för det vill jag bli bättre på med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar