2023-03-25

Professor Ox´ experiment - Jules Verne

 

Författare: Jules Verne
Format: e-bok (Kobo)
Längd: 92 sidor
Förlag: Saga Egmont
Utgiven: första gången 1872 / denna utgåva 2018
Mitt omdöme: ★★★★

Beskrivning:
Quiquendone är en liten, mycket lugn stad vid världens utkant. De har få besökare och de som bor där trivs mycket bra med sin sävliga tillvaro. Men allt detta förändras när den mystiske professor Ox dyker upp. Och professorn har med sig en rad saker som han utsätter invånarna för: elektriskt ljus istället för gasljus, drivmedel för att öka produktionen av mat, med mera. Snart befinner sig den lilla staden i ett helt nytt tillstånd. Ja, kaos har utbrutit och professor Ox ställs inför sina mystiska uppfinningars sanna natur ...

Mina tankar:
Jag har gått med i en bokklubb! Tänka sig. Det handlar om Faded Pages Book Club som Shawn D. Standfast har på sin Patreon på Youtube. Detta är boken som är framröstad för mars. En anledning till att jag vill vara med i bokklubben är först och främst att jag gillar Shawn och hans kanal och vill stötta den. En annan är att jag vill läsa bredare för att motverka mina lässvackor som dyker upp för ofta nu för tiden.

Professor Ox´ experiment är verkligen annorlunda. Det är nog den första bok på länge som jag har skrattat åt. Livet i staden är verkligen långsamt. Ingen fattar egentligen några beslut utan låter saker och ting bero. Det tar i regel 10 år innan två personer gifter sig för att de vill lära känna varandra. En utbildning tar ungefär lika lång tid. I stan finns en polis som inte heller tar några egna beslut. Det bästa är nog att en operaföreställning tar 6 timmar att genomföra för att man saktar ner tempot på musiken för att passa de långsamma åhörarna. Med allt detta i åtanke ställs allt på sin ände när professorn och hans medhjälpare ska dra in elektriskt ljus i staden.

Jag har i stort sett nästan helt valt bort att läsa klassiker eftersom de är så jäkla tråkiga. Nu hör ju inte denna bok till de mest omtalade, och jag är glad att jag fick anledning att läsa den. Den är rolig och jag rekommenderar den till alla som vill läsa nåt skruvat och bisarrt för att lösa upp sina lässvackor. Dessutom är det en kort historia.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar