2023-03-09

Urmakaren på Filigree Street - Natasha Pulley

 

Författare: Natasha Pulley
Format: Storpocket
Längd: 368 sidor
Förlag: Tallbergs Förlag
Publiceras: 10 september 2020
Mitt omdöme: ★★★★

Beskrivning:

Platsen är London. Året är 1883. Thaniel är en helt vanlig kontorist tills en bomb på Scotland Yard nästan spränger honom i bitar. Ett mystiskt fickur, som hamnat i hans ägo, leder honom till en japansk urmakare som tycks ha magiska krafter. Är urmakaren inblandad i bombdådet? Är Thaniel egentligen så alldaglig som han tror? Och när Thaniel får ett giftermålsanbud, vem ska han välja kvinnan eller urmakaren?

Mina tankar:

Det är nåt speciellt med böcker man hittar på egen hand. Oftast är det via Booktube som jag läser/hittar böcker, men den här gången snubblade jag över en riktig pärla under årets bokrea. Det var beskrivningen som fick mig på kroken för det låter som fantasy. Det är det också i viss mån, men väldigt verkligt på samma gång. Är det det man kallar magisk realism? Jag är så dålig på de här beteckningarna som dyker upp lite här och där. 

Hur som helst tycker jag väldigt mycket om den här boken. Det tog inte lång stund innan jag fattade tycke för Thaniel och hur han lär känna urmakaren. Det är lätt att tycka om Thaniel. Han är snäll, arbetsam och accepterar sin musgrå tillvaro precis som de flesta tvingas göra någon gång i livet. Vissa saker går inte att komma ifrån förrän tidpunkten är rätt. Jag tror att det är just sådant här man i hemlighet längtar efter när man är mitt inne i ekorrhjulet - att något ska hända som rycker en ur de gamla invanda spåren. Det är precis vad som händer i Urmakaren på Filigree Street. Nu är inte allt precis så slumpartat som Thaniel tror.
Det här är för mig en helt perfekt bok. Det är bra blandning av mysterium, fantasy, och relationer, som är svår att lägga ifrån sig när man väl börjat läsa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar