2023-03-13

Tackla hyllorna 2023 - att se sanningen i vitögat

Med inspiration från Niki Hawkes försöker jag få ihop mitt boksamlande till ett personligt bibliotek med böcker jag tycker om och läser om då och då.

På min Kindle har jag 804 st olästa böcker. Där finns även 99 st som jag faktiskt har läst. Så totalt har jag tillgång till 868 stycken böcker bara på min läsplatta! Med min årliga bokläsning på cirka 100 böcker har jag att läsa de närmsta 8,5 åren. Hiskelig tanke!

Min Kobo innehåller 41 st e-böcker varav 18 st är lästa. Det blir 23 stycken olästa.

Det blir än värre med tanke på att jag även har 771 st fysika böcker varav jag har läst 107 st. Så med andra ord har jag 664 st olästa böcker! Så läser jag bara det jag äger, fysiskt och digitalt, har jag att göra de närmsta 16 åren. Jösses Karlsson!!!

Nu är det böckerna som tar fysisk plats som börjar kännas som ett problem, så det är de jag kommer att koncentrera mig på under resten av 2023. Till mitt försvar har jag dubbla upplagor av ett par serier. Jag samlar dom svenska men har dom även på engelska. Frågan är om jag ska dra bort de engelska upplagorna? Vet inte om det gör någon större skillnad så de får vara medräknade. Dessutom har jag en del böcker undanstoppade i förrådet. Det är längre serier som jag vet att jag inte kommer att börja läsa de närmsta åren. Jag försöker begränsa mitt psykbryt här!!


Jag har nämligen en plan för det här, tro det eller ej. Nu är jag skitdålig på att hålla mig till planerade TBR så det kommer jag inte att försöka mig på från och med april. Jag har dock två böcker från Netgalley som ligger på måste-listan nu i mars.

  • Koncentrera mig på att läsa böcker på svenska i första hand.
  • Är boken inte bra - bort med den.
  • Kan jag hitta den här som e-bok istället så gör det och plocka bort den som står i hyllan.
  • Sluta impulsköp böcker efter förslag från booktube
  • Avsluta påbörjade serier.
  • Beta av kortare serier först.
  • Inga fler köp på Tradera nu på ett tag, va!
  • Avsluta påbörjade böcker som just nu bara ligger och väntar på bättre tider.
  • Ta bort dubletter (hyllorna eller e-böcker).
  • Köp inte äldre, långa serier som fysiska kopior. 
  • Börja med att köpa och läsa första boken i en serie som funnits med ett tag.
  • Prova sälja av böcker på Tradera istället för att köpa.
  • Sluta följa kanaler på Youtube som jag aldrig kollar.
Detta är mina huvudsakliga åtgärder just nu. Kommer jag på fler eller behöver justera ovanstående så tar jag upp det då.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar