2023-10-31

Piranesi // Susanna Clarke


 Författare: Susanna Clarke
Uppläsare: Chiwetel Ejiofor
Längd: 6h 58min
Mitt omdöme: ★★★☆☆

Beskrivning:
Piranesi lives in the House. Perhaps he always has.

In his notebooks, day after day, he makes a clear and careful record of its wonders: the labyrinth of halls, the thousands upon thousands of statues, the tides that thunder up staircases, the clouds that move in slow procession through the upper halls. On Tuesdays and Fridays Piranesi sees his friend, the Other. At other times he brings tributes of food to the Dead. But mostly, he is alone.

Messages begin to appear, scratched out in chalk on the pavements. There is someone new in the House. But who are they and what do they want? Are they a friend or do they bring destruction and madness as the Other claims?

Lost texts must be found, secrets must be uncovered. The world that Piranesi thought he knew is becoming strange and dangerous.

The beauty of the House is immeasurable; its kindness infinite.

Mina tankar:
Om jag ska vara ärlig höll detta nästan på att bli en DNF. Jag fattade inte vad Piranesi höll på med eller vart han befann sig. Dessutom är böcker skrivna i dagboksform något jag ogillar. Tack vare att det framgick att Piranesi var på precis med sina anteckningar och hade bra minne, kunde jag acceptera att dagboksanteckningarna var så utförliga.  

Det börjar väldigt långsamt för att sedan bli väldigt spännande när berättelsen allteftersom nystas upp. Jag gillade tillslut hur konstigt allt kändes.  Jag brukar vanligtvis inte klara av att lyssna färdigt på en ljudbok under en och samma dag. Chiwetel Ejiofor gjorde ett kanonjobb och är nu en av mina favorituppläsare. Han talar med en klar och tydlig engelska utan dialekt (i mina öron åtminstone) och ger liv åt den lite udda karaktären Piranesi. Jag förstår äntligen varför folk tycker så mycket om den här boken. Jag kanske till och med köper boken och ställer den i mitt bibliotek för den har verkligen lämnat avtryck.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar