2023-10-08

What Moves the Dead // T. Kingfisher

Författare: T. Kingfisher
Serie: Sworn Soldier #1
Antal sidor: 176
Format: e-bok / Kindle
Förlag: Titan Books
Utgiven: 2022-10-18
Utläst: 2023-10-07
Mitt omdöme: ★★★★★

Beskrivning:
When Alex Easton, a retired soldier, receives word that their childhood friend Madeline Usher is dying, they race to the ancestral home of the Ushers in the remote countryside of Ruritania.

What they find there is a nightmare of fungal growths and possessed wildlife, surrounding a dark, pulsing lake. Madeline sleepwalks and speaks in strange voices at night, and her brother Roderick is consumed with a mysterious malady of the nerves.

Aided by a redoubtable British mycologist and a baffled Amercan doctor, Alex must unravel the secret of the House of Usher before it consumes them all.

Mina tankar:
Jag visste inte att svamp kunde vara så mörkt och skrämmande. Hädanefter kommer jag att inte att kunna gå förbi en svamp i skogen utan att tänka på den här boken. Dessutom är jag imponerad av att en så pass "kort" bok kan vara så här bra. Förfallet och karaktärerna känns märkligt verkliga.

Det enda negativa jag kan komma på med den här boken är huvudpersonens pronomen, they/their. Hörde detta till själva soldatyrket eller personen i uniformen? Jag uppfattade det som om vem som helst, kvinna eller man, kunde bli soldat men fick ett neutralt pronomen som hänvisar till en yrkesverksam soldat. Ärligt talat är jag så fruktansvärt less på att precis allt ska vara så jäkla inkluderande. Nej, jag har inget emot personer som inte är hetero. Det jag irriterar mig på är att det är så övertydligt att karaktärerna lutar åt det ena eller andra hållet. Tack och lov är inte bokens Alex sexliv det primära här. Alex är Alex, varken mer eller mindre. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar