2023-10-27

Dark Hearts // Evelyn Chartres

Författare: Evelyn Chartres
Sidor: 295
Format: ebok Kindle
Förlag: Ethereal Books (26 augusti 2022)
Utläst: 26 oktober 2023
Mitt omdöme: ★★★☆☆

Beskrivning:
She may look like the Little Red Riding Hood, but she really is the wolf.”

Julia is a werewolf who turned against her pack and saved an innocent life. As a reward for her good deed, she ends up in prison, but thrives while others like her waste away.

On the eve of a full moon, an unknown benefactor arranges for Julia’s release. Faced with the prospect of returning to the city that nearly killed her, she opts to disappear into the surrounding woods.

This is the opportunity she needs to find herself and reconnect with the wild. As her past resurfaces, the supernatural and dark elements within humanity take notice of her.

Mina tankar:
Jag blev väldigt nyfiken på Evelyn Chartres övriga titlar efter att ha läst första boken om Clara Grey. Det verkar som om alla hennes titlar är gratis (Kindle versionerna) på Amazon just nu. 

Clara Grey och en annan karaktär jag känner igen från författarens serie The Clara Grey Adventures dyker upp i Dark Hearts. Jag har hittills bara läst första boken, och jag uppfattar det som om Julia och Clara eventuellt har möts under något av Claras uppdrag. Jag måste nog snart plocka upp de resterande böckerna i serien.

Bokens Julia ger sig ut i skogen på en lång vandring för att försöka hitta sig själv och komma till rätta med sitt förflutna. Det är till början en väldigt dämpad och rätt mysig bok, men som utvecklas till en väldigt otäck läsning. Det förekommer en hel del sexuellt våld som jag personligen tycker var väldigt svårt att läsa om. Ärligt talat hoppade jag över en hel del av de partierna för det blev lite för realistiskt. Det som håller mig kvar är Julias hämndlystnad. Och hämnas gör hon verkligen med råga. Inte som den mänskliga Julia utan som varulven, vilket nästan blir en spoiler här. Våldet är inte bokens huvudfokus utan det har trots obehaget en mening i det stora hela.

Detta är verkligen en mörk och obehaglig bok, men samtidigt väldigt snabbläst. Efter att ha läst klart känner jag mig illa till mods och alla böcker kommer lång framöver att kännas som ganska harmlösa. Ångrar jag läsningen? Nej, inte direkt. Min strategi att helt enkelt hoppa över det som blev för mycket för mig personligen fungerade och jag fick läst en bok utanför min bekvämlighetszon. Nu är min undran om författarens andra böcker har lika otäcka inslag? Jag måste nog läsa fler för att ta reda på det. Ändå tror jag att jag behöver läsa något trevligt för att rensa hjärnan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar