2023-10-28

Read What You Own Challenge

Klarar jag av att läsa 25 böcker innan jag köper fler?

CriminOlly har startat om sin utmaning om att läsa ett visst antal böcker innan han köper nya böcker. Han har valt att läsa 100 stycken, men hans böcker är oftast av de kortare slaget - dvs inte fantasy. Själv har jag slutat räkna mina olästa böcker men tippar på att antalet ligger på ungefär 500. Då har jag inte räknat med de på min Kindle och Kobo. 

Utmaningen börjar officiellt den 6 november och man får lägga till egna undantag. Några räknar bort prenumerationer på bokboxar, förbeställningar, eböcker och så vidare. Jag kommer nog att börja redan den 1 november för att det ska bli från början av månaden. Tror jag behöver ett par dagar extra också. Mitt undantag är Rebecca Yarros två böcker (Fourth Wing och Iron Flame) som kommer ut på svenska under vecka 51. Tror jag minns en förbeställning på en e-bok hos Amazon med.

På sistone har jag mest läst på min Kindle och lite vänt ryggen till alla mina fysiska böcker. Mest för att jag har blivit mer kritisk till vad en bok kostar och då vinner oftast e-böcker. Under oktober har inköpspriserna legat på mellan 12 och 35 kronor per e-bok. De för fattare som är "inne" kostar nästan lika mycket som en fysisk bok tyvärr. 

Jag har märkt att det mestadels är böcker på svenska som jag köper numera. Speciellt översatta för de blir snabbt svåra att få tag på. Dessutom läser jag snabbare på svenska än engelska. Därför tror jag att mitt fokus kommer att ligga på svenska böcker utöver e-böcker i den här utmaningen.

Under hösten har jag hittat tillbaka till Netgalley och läser ofta böcker som jag blir godkänd för. Så känner jag att en ny bok bara är ett måste för att orka med får det bli en koll på Netgalley om det finns chans att bli godkänd att läsa nåt i förväg.

Så de fyra dagar som är kvar av denna månad kommer jag att ägna åt att läsa Murder at Spindle Manor av Morgan Stang. Jag funderar även om jag ska införa en veckovis sammanfattning av det jag läst. Typ "veckans läsning" eller "veckan som varit".

Med tanke på att jag är mer eller mindre pank så borde det här inte vara så svårt. Vi får se om jag lyckas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar