2023-10-29

Ull // Hugh Howey

Författare: Hugh Howey
Serie: Silo #1
Antal sidor: 586
Format: e-bok Kobo
Förlag: Norstedts (7 april 2014)
Utläst: 28 oktober 2023
Mitt omdöme: ★★★☆☆

Beskrivning:
I hundratals år har de sista människorna levt djupt under jorden i en gigantisk siloformad bunker. Ordning upprätthålls genom strikta regler och lagar: varje födelse kräver en död, varje liv kräver ett syfte. De som bryter mot reglerna döms till deportering - och i den giftiga atmosfären utanför silon innebär det döden.

När silon förlorar sin sheriff hittar de styrande en osannolik kandidat i Juliette, en mekaniker utan utbildning i lag och ordning. Hon kommer snart att lära sig hur djupt hennes värld, och även hon själv, kan brytas ned. Silon och dess invånare är på väg att få veta vad historierna bara har antytt, och vad de aldrig har vågat viska om. Uppror.


Mina tankar:
Det har tagit evigheter att läsa den här boken. Tror jag laddade ner den i början av sommaren och läste fram till när sheriffen försvinner. Sedan dess har den glömts bort av mig tills jag fick höra att det nu har kommit en TV-serie baserat på trilogin. Tänkte att det var bäst att läsa boken klart innan jag eventuellt lägger tid på att se serien.

Ull är riktigt bra för att ursprungligen varit en novell som sen utökats till en trilogi. Miljön i silon känns genom sidorna och jag tycker om Juliette och Walker. Trots att jag gillar boken har jag tappat intresset att läsa vidare i serien. Jag har nog börjat inse att dystopier inte riktigt är min grej. De kommer för nära med tanke på vad som sker runt om i världen. Ett tredje världskrig känns inte så avlägset längre. Dessutom kan jag inte hitta del två och tre översatta till svenska. Antingen är de utgångna eller har aldrig blivit översatta alls. Jag tror att jag nöjer mig med det jag läst hittills för jag orkar inte byta språk mellan två böcker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar