2023-04-10

Ett kallt fall - Peter May

Författare: Peter May
Originaltitel: Extraordinary People
Serie: Enzo Macleod #1
Antal sidor: 363
Format: Storpocket
Förlag: Modernista
Utgiven: 2020
Utläst: 9 april 2023
Mitt omdöme: ★★★★

Bokens baksida:
Paris. Ett urgammalt mysterium. Det är midnatt, en man söker deperat efter fristad och flyr in i en kyrka. Nästa dag blir hans plötsliga försvinnande en riksnyhet i hela Frankrike.

Vad hände egentligen med Jaques Gaillard? Den briljanta läraren som undervisade några av landets mest begåvade elever på École Nationale d´Aministation som försvann för tio år sedan. Enzo Macleod, skotsk kriminaltekniker, har gått med på ett vad han inte har råd att förlora: Han ska lösa ett av Frankrikes mest notoriska mord. Till sin hjälp har han modern teknologi, ett bristande tålamod och en ansenlig grad av respektlöshet i förhållande till rättssystemet.

Djupt ner under staden, i katakomberna, gräver Enzo fram ledtrådar - spår som tycks vara avsiktligt utplacerade. I takt med att han närmar sig mördaren blir det allt mer uppenbart att han själv riskerar att bli nästa offer.

Mina tankar:
För att inte läsa många deckare har jag köpt rätt många deckare de senaste veckorna. Jag skyller på bokrean och dålig impulskontroll. Plus lite hopp om att ha fel. 

Den här gången hamnade jag helt rätt bland utbudet av deckare. Enzo är inte polis och det är nog det som gör det för att fånga mitt intresse. Han är i boken lärare i biologi faktiskt. Han är varken alkoholist eller självmordsbenägen - vilket är underbart uppfriskande. Dock är hans liv inte helt problemfritt, men vems är det. Han har haft otur med kärleken men träffar en dam som jag personligen hoppas får följa med i kommande böcker i serien. 

Boken påminner lite, lite svagt om Davinci koden med avseende på jakten på ledtrådar och pusselbitar som lagts ut i det förflutna. Jag tycker om Enzo och de personer som hjälper honom på vägen. Jag lär känna karaktärerna när deras bakgrundshistoria kommer fram i lagom stora portioner. Handlingen är rapp och håller mitt intresse vid liv från början till slut, men även där tempot går ner lite. Paris är ju lite spännande också. Så jag ser fram emot att läsa fler böcker i den här serien.

Böcker i serien:
  • Ett kallt fall
  • Döden i Gaillac
  • En kamp mot klockan
  • Stjärnkocken
  • Dödsboet
  • Kvinnan i leran (kommer ut i augusti 2023)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar