2023-04-07

När allt brister - Helena Kubicek Boye

Författare: Helena Kubicek Boye
Antal sidor: 313
Serie: Anna Varga #4
Format: e-bok (Kobo)
Förlag: Bokfabriken
Utgiven: 2021
Utläst: 7 april 2023
Mitt omdöme: ★★

Beskrivning: 
När de anställda vid Säters rättspsykiatriska klinik ska fira sin tidigare kollega Marianne Lindbergs åttioårsdag dyker inte hedersgästen upp.

Dagen efter festen påträffas Mariannes bil övergiven på en enslig skogsväg. Den nyinflyttade kriminalkommissarien Åke Blom griper snart en misstänkt, men när mannen som tidigare varit inlagd på rättspsyk, vägrar tala kontaktar han psykologen Anna Varga för att få hjälp. Hon måste få honom att berätta var Marianne finns och om hon fortfarande är vid liv.

Mot sin vilja dras Anna Varga djupare in i utredningen. Det visar sig att Marianne Lindberg varit anställd vid kliniken redan på sextiotalet, då mentalsjukhuset kallades "Den vita staden" av ortsbefolkningen. Gömmer sig orsaken till hennes försvinnande i det förflutna.

Mina tankar:
Jag har läst ut boken När allt brister av Helena Kubicek Boye. Fick nys om boken hos Nilmas bokhylla och köpte ner den till min Kobo för 48:50 kr för att stilla min nyfikenhet. Det är bok fyra i serien om psykologen Anna Varga. Jag har inte läst de föregående böckerna, men det fungerade ändå att hoppa in i serien.  

Jag tycker att beskrivningen av boken målar upp en betydligt djupare handling än den verkligen är. Blev rätt besviken faktiskt. Handlingen är ganska menlös men lättläst med korta kapitel. Ingen serie jag kommer att lägga ner mer tid på. Jag läser allt färre deckare eftersom mitt intresse är nästintill iskallt numera. Den här boken är ännu en anledning till varför jag inte läser fler. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar