2023-04-03

Frankenstein - Mary Shelley

Författare: Mary Shelley
Format: e-bok (Kobo)
Antal sidor: 332
Utgiven: 1818 / digital utgåva 2013
Översatt: Måns Winberg
Förlag: Bakhåll
 

Beskrivning:
Victor Frankenstein är en hängiven naturvetenskapsman. Studierna i Ingolstadt - kemi, medicin, anatomi - leder till en besatthet av livets uppkomst och dödens mysterium. Han vill väcka liv i döda ting för att komma närmare skapelsens ursprung och bestämmer sig för att sätta samman en varelse av kroppsdelar från avlidna människor. Men hans försök att ta Skaparens plats blir ödesdigert, och han flyr det monster som vaknar - en ensam, vilsen och skräckinjagande figur som söker sig till människor i de omgivande byarna men jagas på flykten och slutligen bestämmer sig för att hämnas. 

Mina tankar:
Detta räknas som en klassisk skräckhistoria. Med allt som hänt i världen de 200 åren som gått sen boken skrevs, är det inte skräck jag tänker på i alla fall.

I boken får man inga detaljer om hur Victor väcker sin skapelse till liv. Jag får uppfattningen att han bara öppnar ögonen och plötsligt lever. Det är inget åskoväder som kickar igång honom som i filmen (om jag nu minns rätt). Som tur är får man ut mer än skräck i  Shelleys berättelse. Det handlar om vänskap och svek. Att väljas bort när man inte är som alla andra. Saker som fortfarande är väldigt aktuella nu två hundra år senare. Det spelar ingen roll hur välanpassad du är. Är du ful blir du ratad, så är det bara. Allt skitsnack om att alla har en plats i samhället betyder noll och inget. Genom hela boken ligger mina sympatier hos det så kallade monstret och vill bara att Victor ska rycka upp sig och göra det rätta genom att ta sig an sitt monster. Jag blev faktiskt lite förvånad över att jag gillar den här boken så pass mycket trots dess ålder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar