2023-04-24

Riceyman Steps - Arnold Bennett

Författare:
Arnold Bennett
Antal sidor: 255
Format: e-bok (Kindle)
Förlag: e-artnow ebooks
Utgiven: 1923 / denna utgåva 2013
Utläst: 24 april 2023
Mitt omdöme: 

Beskrivning:
The story takes place in 1919-1920 and deals with the final year in the life of its main character, Henry Earlforward, a miser, who keeps a second-hand bookshop in the Clerkenwell area of London. Henry marries Violet Arb, a widow who keeps a neighbouring shop, and who sees in Henry a financially secure future. Henry's parsimony drives them into an increasingly wretched existence. Their lives are contrasted to that of their maid servant Elsie Sprickett and it is she, despite her extreme poverty, who brings life and a future to the bittersweet tale.

Mina tankar:
Detta är april-månads bok i Faded Pages Book Club. Den handlar om ett gift par där maken är så förbaskat snål att de slutar med att de mer eller mindre dör av svält medan kassaskåpet fylls på med pengar. 

Det här är nog det värsta och tråkigaste jag läst på väldigt länge. Jag tycker inte om hur boken är skriven. Man tillbringar väldigt mycket tid i karaktärernas huvud och det är inte jättemycket dialog i boken. Tack och lov att den inte är så lång. Det blir ju lite speciellt att läsa så här pass gammal litteratur på engelska också. I det här fallet tycker jag det är en massa överflödiga ord och långa utläggningar. Nu har jag inte läst annat av författaren så det är mycket möjligt att detta är hans stil. Han var tydligen väldigt populär på sin tid och en av de första som skrev realistiskt om vanliga människor. 

Jag la ifrån mig boken efter cirka 50 sidor för jag var så uttråkad. I går tog jag upp den igen för jag ville inte ge upp hoppet om att det skulle vara läsvärt i slutänden. Jag tycker fortfarande inte om den, men jag är glad att jag har läst den och blivit en erfarenhet rikare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar