2023-04-09

Morden i Great Diddling - Katarina Bivald

Författare:
Katarina Bivald
Serie: Berit Gardner #1
Antal sidor: 479
Format: Inbunden
Förlag: Forum
Utgiven: 2022
Utläst: 8 april 2023
Mitt omdöme: ★★★★

Bokens baksida:
Den svenska författaren Berit Gardner har dragit sig tillbaka till en stuga i Cornwall för att bota sin skrivkramp. Hon har svårt att komma igång efter en oväntad försäljningssuccé och hoppas finna lugnet i en nedgången by långt från idylliska kustcaféer och turister. Men när en tebjudning skakas av ett brutalt mord blir det precis tvärt om. Kommissarie Ahmed vid Devon & Cornwall-polisen får ansvar för utredningen. Han är fast besluten att hitta gärningsmannen innan fler mord sker. De udda byborna vill däremot utnyttja dådet för att locka dit turister. Berit Gardner är snart indragen i både deras intriger och mordutredningen. Och eventuellt en ny bokidé.

Mina tankar:
Jag har haft den här boken i hyllan sedan förra året faktiskt. Tyvärr kom aldrig det rätta läshumöret för att läsa den förrän nu. 

Först fick jag inte ihop hur Berit hamnade i England, men det visade sig att ena föräldern är britt så den saken löste sig trovärdigt. Jag tyckte att det var rätt svårt att komma Berit in på skinnet. Hon är där men det är någonting i vägen. Det som händer runt omkring henne tar över lite för mycket tror jag. Trots det tycker jag om henne och hur hon hanterar livet bland alla udda människor i byn. Det är lite Morden i Midsomer över boken, men inte så det stör. Berit är ju författare och inte polis. Men döden lurar i skuggorna och man förvånas hur många mord som en så liten by klarar av att hantera rent mentalt. Men de gör de fast på ett annorlunda sätt. De utnyttjar vad som hänt till sin fördel och försöker vända det till något bra.

Ibland segar det lite och jag kan tycka att sättet hur Berit kommer fram till vissa lösningar känns lite överdrivna och inte särskilt trovärdigt. Tror det är det som gör att det är svårt att komma fram till den riktiga Berit. Men som helhet är boken väldigt bra. Den har rätt mysfaktor mitt i morden som sker. Ja, det är fler än en person som får sätta livet till. Jag tycker om byborna som kämpar för att hålla byn flytande. Jag tycker även om kommissarie Ahmed som kanske lite för lätt låter Berit vara med i utredningen.

Det här är en väldigt bra mysdeckare faktiskt, och jag kommer snart att kasta mig över nästa bok som precis kommit ut. Min magkänsla fungerade den här gången.

Böcker i serien:
  • Morden i Great Diddling
  • Döden på Château des Livres

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar