2023-04-05

Lysande landning - Stieg Trenter


Antal sidor: 298
Utgiven: 1946 / Denna utgåva 1987
Förlag: Albert Bonniers Förlag AB
Mitt betyg: 

Beskrivning:
En stekhet augustidag får fotografen Harry Friberg ett uppdrag vid Lindarängens till hälften förfallna och högst pittoreska flyghamn ute på Ladugårdsgärde i Stockholm: han ska fotografera Förenade Flygs skinande nya pontonplan. Kvällens kräftskiva för att fira nyförvärvet blir en sällsynt ogemytlig tillställning. Och när flygdirektören vurpar med sin bil och chefspiloten störtar i havet strax efter start förstår Harry att ett fruktansvärt brott begåtts och att det är dags att tillkalla kriminalchefen Vesper Johnson.

Mina tankar:
Jag har varit på upptäcksfärd hos Kupolen, Röda Korsets Second Hand, häromdagen och hittade den här gamla godingen. Lysande landning läste jag första gången som tonåring och såg till och med serien som gjordes för TV om fotografen Friberg.

Handlingen utspelar sig året efter andra världskrigets slut. Ärligt talat tycker jag bättre om TV-versionen eftersom jag tycker att den gör sig bättre visuellt än i ord så här 77 år sen boken skrevs. Själva mysteriet är jättebra och upplösningen är utmärkt, men jag tycker att boken är ganska korthuggen i stilen. Jag får uppfattningen att man bör nog ha hyfsad kännedom om hur Stockholm med omnejd ser ut och har sett ut genom åren för att riktigt uppskatta miljöbygget. När olika gator och orter slängs ut i texten precis som om det är självklart för den som läser vad man bör se framför sig, tappar jag intresset en aning. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar