2022-07-02

The Shining (Varsel) ⎜Stephen King

 

Titel: The Shining - Varsel 
Författare: Stephen King
Genre: Skräck
Antal sidor: 539
Utgiven: (1977) denna utgåva 2021
Förlag: Bonnier Pocket

Beskrivning:
När Jack Torrance får i uppdrag att ta hand om det isolerade Overlook Hotel över vintern, ser han det som en möjlighet att komma på fötter igen efter att ha misslyckats som författare och fått sparken från sitt lärarjobb. Hans fru, Wendy, ser vintermånaderna uppe i bergen som en chans att läka relationen med Jack och förhindra att familjen splittras. Danny, deras femårige son, ser något helt annat. Han är synsk och kan se scener som ingen femåring någonsin borde få se. Han ser hotellets fasansfulla förflutna och de onda krafter som väntar på familjen ... 

Mina tankar:
Jag vet inte varför Kings böcker (de jag läst hittills) inte skrämmer mig. Är det för att de är så kända och jag därför redan vet vad de handlar om? Jag måste kanske läsa en av de nya och ta reda på det.

Jag förväntade mig massor med äckliga scener i stil med de som var med i filmen. Nu inser jag hur pass mycket boken skiljer sig från filmen och att boken faktiskt är mycket bättre i mitt tycke.
Jag gillar verkligen all bakgrundsinformation man får om familjen Torrance. Om man tar bort allt som händer när de kommit till Overlook Hotel, skulle det bli en väldigt intressant bok om en familj där fadern är alkoholist och hur sonen Danny påverkas av detta. De övernaturliga inslagen är grädden på grädden i det här fallet. Jag tycker väldigt mycket om slutet också. King har skrivit en "uppföljare" som heter Doktor Sömn. I den får man följa sonen Danny som vuxen. Jag vill gärna läsa den och se vad för en person han växte upp till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar