2022-07-03

A Study In Stone ⎜Michael Campling

Titel: A Study In Stone
Författare: Michael Campling
Serie: Devonshire Mysteries #1
Genre: Mysdeckare
Antal sidor: 126
Format: e-bok (Kindle)
Utgiven: 2019
Förlag: Shadowstone Books

Beskrivning:
Faced with a mystery, some people walk away, but others are driven to solve it.  
Dan Corrigan never walked away from a problem in his life, but burnt out by the pressures of corporate troubleshooting, he needs to escape, to disconnect. 
His hideaway in a quiet rural village should be ideal, but it soon throws up a mystery of its own. 
An ancient legend, a coded message on a stone slab, and a secret concealed in a country manor house: these are the clues that will take Dan on a journey into the past, delving deeper into a hidden history. 

Mina tankar:
De senaste dagarnas sommarvärme har gjort att min läsning stannat av. I går kväll började jag leta efter något kort och lättläst bland Amazons e-böcker. Det finns en hel del som faktiskt är gratis. Oftast är det första boken i en serie. Jag har dessvärre märkt att även om sådana böcker har högt betyg brukar de falla platt för min del. Trots det tar jag gärna risken för att kanske bli motbevisad. 

Förutsättningarna för A Study In Stone låter väldigt bra när man läser beskrivningen, men så här efter att ha läst klart tycker jag att det är väl överdrivet. Visst, det var ett mysterium med en sten med chiffer, men ett väldigt tunt sådant. Även jag fattar att det är svårt att gå djupt in en story när den bara är 126 sidor lång. Med tanke på det är den helt okej som novell tycker jag. Däremot har jag svårt för de båda huvudpersonerna, Dan och Alan. Jag tycker inte att Dan passade som den ledande i mysteriet. Personligen hade jag hellre sett Alan som seriens huvudperson och Dan som hans sidekick. 

Redan i början av berättelsen hakade jag upp mig på hur ledtrådarna presenterades. När de får se stenen ifråga och ser chiffret får vi som läser inte veta vad det står förrän ett bra tag senare när de redan börjat försöka avkoda det. Då började första tankarna på en DNF dyka upp i min hjärna. Nu handlar det om 126 sidor, så jag fortsatte läsa. 

Jag hade velat kunna se byn och stugorna framför mig, men på grund av den fattiga beskrivningen gick det bara inte. Tack vare av att ha sett så pass många avsnitt av Morden i Midsomer kunde jag få en uppfattning om den engelska landsbygden i fråga. Omslagsbilden gav lite ledtrådar den med. Jag får uppfattningen att det är skrivet för läsare med lokalkännedom.

Så nej, detta var ingenting för mig tyvärr. Premisserna är jättebra och hade nog passat bra som en fullängdsroman. Jag ångrar inte att jag läste den. Man får se det som ett steg i riktningen mot att lära sig vad man gillar att läsa. Dock kommer jag inte att försöka mig på nästa del i serien.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar