2022-10-09

Sammanfattning: September 2022

 Jag har som sagt börjat jobba igen, och som jag befarade har det inte blivit så mycket läst under september. Däremot har jag lyssnat på ljudböcker när jag jobbat. Nu känner jag dock att saker och ting börjat lägga sig till rätta och min läsro efter jobbet har kommit tillbaka. 

De böcker jag har lyssnat på är:

  • Ringens brödraskap (JRR Tolkien)
  • Bröderna Lejonhjärta (Astrid Lindgren)
  • Drakens flykt (Robert Jordan)
  • Tears klippa (Robert Jordan)
  • Tordyveln flyger i skymningen (Maria Gripe)
  • Guards! Guards! - Terry Pratchett (Discworld #8)
Den enda bok som blev läst, och det som ebok var Konstiga huset av Agatha Christie.

Drakens flykt och Tears klippa utgör tillsammans tredje boken i The Wheel of Time som på engelska originaltiteln heter Dragon Reborn.. Jag vet inte varför böckerna delas upp i två här i Sverige. Jag tycker om den uppläsaren, Viktor Åkerblom, men trots det saknar jag att läsa böckerna fysiskt. I min hylla står faktiskt hela serien fast på engelska och jag funderar på att fortsätta läsa istället för att lyssna. 

Astrid Lindgren läser själv sin bok Bröderna Lejonhjärta. Det var ganska bra, men jag hade faktiskt föredragit en uppläsare som varit neutral mot berättelsen. Det kändes lite väl gnälligt, men boken är ju riktad till barn och inte femtiotreåriga tanter😀.

Ringens brödraskap var okej att lyssna på men inte mer än det. Uppläsningen kändes rätt platt om jag ska vara ärlig. Jag började med bok två, men orkade inte med att lyssna särskilt länge. Om jag fortsätter tror jag att det blir på engelska och med Andy Serkis som uppläsare. 

Guards! Guards! har jag börjat lyssna på hur många gånger som helst. Nu när jag har ett jobb där det funkar med ljudböcker gjorde jag ett försök till och lyckades ta mig igenom hela boken. Jag förstår varför den är så omtyckt men det var svårt att få ordning på karaktärerna.

Jag hoppas att oktober blir en lite bättre läsmånad.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar