2022-10-23

Den siste tempelriddaren | Raymond Khoury

Författare: Raymond Khoury 
Format: Inbunden
Längd: 411 sidor 
Förlag: Prisma Bokförlag
Utgiven: 2006

Beskrivning:
Akko, år 1291. Medan staden brinner efter angreppet av sultanens trupper, sätter Tempelfalken segel och för bort en liten skara riddare, åt vilka ordens stormästare anförtrott ett mystiskt skrin. Skeppet försvinner spårlöst.

New York City, nutid. Fyra ryttare, utklädda till tempelriddare, anfaller Metropolitanmuseet under det högtidliga öppnandet av en utställning med skatter från Vatikanen och stjäl en medeltida chiffermaskin. 
Därmed kastas FBI-agenten Sean Reilly och arkeologen Tess Chaykin in i en livsfarlig katt-och-råttalek med skoningslösa mördare. Det riskfyllda äventyret för dem genom tempelriddarnas mörka historia; över Manhattans kyrkogårdar, tvärs över kontinenter, till ödsliga bergstrakter i Turkiet och in i Vatikanens innersta. Slutligen upptäcker de en häpnadsväckande hemlighet som kommer att skaka den religiösa världen i dess grundvalar.

Mina tankar:
Denna bok hittade jag hos Kupans secondhand för 10 kronor. Beskrivningen lät så pass spännande att den fick följa med hem.

Boken började bra och spännande med rånet mot museet, men sen går det bara utför. Präster från Vatikanen som mördar folk för att dölja sanningen. En begåvad arkeolog som inte framstår som det minsta begåvad alls. En religiös FBI-agent som jag inte kan beskriva ens i mitt huvud eftersom han är så torftigt framställd. Det handlar mest om varför kristendomen är falsk. Jag är inte det minsta religiös, men det här tog på krafterna ändå. Det tog mig två veckor att ta mig igenom boken. I alla fall det mesta av den för efter ca 325 sidor var jag så less att jag bara skummade igenom någon sida här och där. Jag förstår inte varför denna bok jämförs med Da Vinci koden, som trots kritik är väldigt mycket bättre att ägna sin lästid åt. Detta är en gammal bok i en trilogi som inte finns att få tag i på svenska längre. Inget jag kommer ligga sömnlös över direkt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar