2022-10-22

Flickan från Terra ৷ Cornelia Johansson

Författare: Cornelia Johansson
Genre
: Rymdopera, Science Fiction 
Format: Ljudbok
Längd: 11 h 30 min 
Uppläsare: Simon Väderklint 
Utgiven: 2020-08-12

Beskrivning:
Priya är arkeolog. Med sitt team besöker hon fjärran planeter och undersöker ruinerna från försvunna civilisationer. Under en utgrävning hittar Priya något häpnadsväckande, koordinaterna till människornas förlorade hemvärld. Nu kan hon bli den första människan på 50000 år som sätter sin fot på Terra. Men resan dit blir oändligt mycket farligare än hon tänkt, och väl där hittar de något helt oväntat. En flicka.

Mina tankar:
Jag har lurat på den här boken ett tag, och nu tog jag tag i det och lyssnade på den som ljudbok. Tack och lov har jag ett arbete som lämpar sig för att ha nåt i öronen.

Boken handlar enligt beskrivningen om Priya som är arkeolog. I min enfald trodde jag det skulle bli lite av ett Indiana Jones-äventyr fast ute i rymden. Jag borde ha lärt mig vid det här laget att inte tro på vad baksidetexten säger. Visserligen är hon arkeolog och forskare, men så mycket grävande handlar det inte om. Själva poängen kommer i min mening för tidigt i boken och det är mest ett enda flyende från en planet till en annan. Lite humor fanns det och jag kom på mig själv att skratta till emellanåt.

Jag skulle kanske ha läst boken istället för att lyssna på den. Uppläsaren gillade jag inte alls, och jag höll på att DNFa boken redan efter en kvart för jag orkade inte med det hurtfriska sättet han läste på.
Mitt arbete gjorde dock att jag till slut lyckades stänga ute det som irriterade mig. Jag tyckte emellertid om alla karaktärerna och hur samhället fungerade på de olika planeterna. Även om det ibland kändes lite för bra för att vara sant. Boken är riktad till yngre läsare och det märks. 

Flickan från Terra är inte dålig, men som sagt störde jag mig på uppläsaren och det tog ner mitt helhets intryck. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar