2022-10-21

Alvklingan | Nick Perumov

Författare: Nick Perumov
Serie: Mörkrets ring #1
Genre
: Fantasy 
Format: Pocket
Längd: 557 sidor 
Förlag: Coltso 
Utgiven: 2011-06-23

Beskrivning:
Darra väster, darra öster.Kraften, kraften i handen.Nio stjärnor i en blomma,en blå blomma på klingan.Trehundra år har gått sedan ringens krig. Mörkrets herres fästning ligger i ruiner och i Midgårds fria länder råder fred och välstånd. Den unge hobbiten Folco har förläst sig på Röda boken och drömmer om äventyr på okända vägar, när en rad oroande händelser som först tycks sakna samband visar sig bära bud om annalkande ofärd. En dag hittas en mördad hobbit i ett dike invid landsvägen och ett gåtfullt sällskap iakttas vid Kummelåsarnas gravkullar. Något har satt Midgård i gungning. Folco Brännbock, Hamfasts son, ger sig ut på en lång vandring i förfädernas spår, men världen är inte längre sig lik.

Mina tankar:
Detta är ännu ett av mina secondhand-fynd bland Kupans böcker. Blev min för 15 kronor. Jag har sett att det är många exemplar av Perumovs böcker till salu på Tradera och blev nyfiken när jag hittade den här.

Alvklingan är första fristående boken i trilogin Mörkrets ring. Handlingen utspelar sig 300 år efter Tolkiens böcker. Det är ärligt sagt fanfiction av Sagan om ringen, men en väldigt bra sådan. Många välkända händelser och karaktärer nämns och det är riktigt tillfredsställande att förstå sammanhanget. Boken är väldigt långsam och precis som i Sagan om ringen är det mycket resande både till fots och till häst. För mig personligen var det här en perfekt bok att läsa långsamt under en längre period. Det var min "mysläsning" i ett par minuter innan jobbet och vid läggdags. Jag har hittat andra boken, men undrar om bok tre alls finns på svenska. Hursom kommer jag att läsa vidare för den här småputtriga läsningen gillar jag.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar