2022-06-27

The Sandman: Book 1 ⎜Neil Gaiman

Titel: The Sandman 
Författare: Neil Gaiman
Serie: The Sandman: Book 1 (Issue #1-20)
Genre: Fantasy, Grafisk roman 
Antal sidor: 560 
Utgiven: 12 april 2022 
Förlag: DC Comics 


Beskrivning: 

Handlingen börjar år 1916 när Dröm (Dream) fångas och hålls fängslad av en grupp ockultister som håller på med svart magi. Sjuttio år senare lyckas han fly och försöker ta tillbaka sina krafter och återta kontrollen över drömmarnas värld.

Mina tankar:

Jag har länge varit nyfiken på Neil Gaimans The Sandman, men har tyckt att samlingsvolymerna varit alldeles för dyra (1500 kr). Nyligen fick jag kännedom om den här utgåvan med ett mer överkomligt pris (ca 300-400 kr). Sidantalet är ungefär hälften av den dyrare utgåvan men betydligt mer lätthanterlig under läsningen. Tydligen kommer/finns det en serie på Netflix också.

Det första jag tänkte efter att ha läst ett par kapitel var vad handlar det här om egentligen?. Till slut insåg jag att varje kapitel är en egen berättelse och började gilla det jag läste. Det är verkade inte vara någon kronologisk ordning att tala om, så det kändes lite rörigt emellanåt. Jag tycker dock om teckningsstilen i boken och är nyfiken på nästa.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar