2022-06-20

Staden som försvann ⎜Stephen King

Titel: Staden som försvann (Salem´s Lot)
Författare: Stephen King
Genre: Skräck 
Sidor: 476
Utgiven: 1985 
Förlag: Legenda AB

Bokens baksida:

Jerusalem´s Lot i Maine, New England, är den typiska amerikanska småstaden. De vita husen med sina varandor, drugstoren, begravningsfirman, hamburgerkaféet; de typiskt amerikanska tonåringarna, de förslöade poliserna, de fåtaliga fyllona, skvallertanterna. En idyll med sina små fläckar, men ändå en idyll där ingenting riktigt ont kan hända.

Men när författaren Ben Mears uppvuxen i staden, återvänder dit för att skriva en roman om den och samtidigt driva ut alla barndomens fantomer finner han sig plötsligt indragen i en kamp mot Ondskan själv. För saker har börjat hända i Salem´s Lot. Gåtfulla dödsfall har inträffat, människor försvinner spårlöst... De onda krafterna tycks ta ett allt fastare grepp om staden. Och på något sätt verkar allt stråla ut från de båda mystiska män som flyttat in det så kallade Marstens hus som hotfullt ruvar på en kulle ovanför staden.

Min åsikt:

De flesta har nog hört talas om både boken och filmen/TV-serien om Salem´s Lot, så det blir ingen djupdykning i handlingen. Detta är den andra fristående romanen av Stephen King jag läser. Ingen av dom har gjort mig det minsta rädd. Tack och lov. Jag har skjutit upp att läsa King eftersom skräckfilmer är nåt jag inte pallar med. Min egen fantasi är tydligen mer tillåtande verkar det som😁. 

Det jag tycker bäst om är hur King bygger upp miljön med hjälp av karaktärerna. Det är överraskande lätt att se staden och människorna framför sig när man läser. Redan innan jag började läsa förstod jag att karaktärer skulle dö. Vissas öden såg jag fram emot mer än andra. Men som sagt, rädd blev jag aldrig. Det kändes mer som att läsa en spännande deckare eller thriller. Det är ju en av Kings första böcker också, så jag ser fram emot att kanske bli skrämd i framtiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar