2024-08-04

Städerskan // Nita Prose

Serie: Molly Gray #1 / Pocket: 334 sidor / Utgiven: Albert Bonniers (2022)

★★★★☆

Molly arbetar som städerska på det anrika Regency Hotell. Hon är exceptionell på sitt jobb, men har desto svårare i kontakten med andra människor. Mollys kära mormor har nyss gått bort, dessutom lyckades en så kallad pojkvän lura av Molly och mormor alla deras sparpengar. Så Molly mår inte speciellt bra, verkligen inte. När Molly ska städa i affärsmannen Charles Blacks svit hittar hon honom död i sängen...

Molly är en udda karaktär och boken är ur hennes perspektiv. Jag tycker att det sätter stämningen när jag läser. Det är obekvämt och lite pinsamt och det känns lite obehagligt att vara så nära henne. Boken är intressant och storyn rätt annorlunda eftersom Molly inte är någon detektiv. Trots att jag tycker om boken kommer jag nog inte att läsa fler i serien. Min nyfikenhet är stillad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar