2024-01-09

Dödligt nyår på Teneriffa // Katarina Bivald

Serie: Berit Gardner #3 / E-bok: -- / Utgiven: Forum (2023)

★★★★☆


På nyårsaftons morgon sitter Berit Gardner i sin favoritfåtölj hemma i stugan i Cornwall när telefonen plötsligt ringer. Det är en röst från det förflutna som ber henne att genast komma. Några timmar senare står Berit och ser palmerna vaja i kvällsbrisen på södra Teneriffa. Men efter en spektakulär nyårsfest hittas en man mördad i ett rum som är låst - från insidan. Kommissarie Wei Lin vid Policía Nacional är övertygad om att mannen blivit mördad. Och han behöver desperat Berits hjälp för att lösa mordet. I Agatha Christies fotspår tvingas hon använda allt sitt skarpsinne för att bevisa inte bara vem som begick mordet utan hur det gick till. En sak i är i alla fall säker. Mördaren kommer inte tveka att slå till igen.

Serien blir bättre och bättre för varje bok. Miljöbytena mellan böckerna är nog en fördel. Efter del ett trodde jag att det skulle bli en variant av Morden i Midsomer där halva byar mördas innan sanningen kommer fram. Däremot ska jag erkänna att jag saknar kommissarie Ian Ahmed litegrann. Huvudpersonen Berit har fått form och känns inte lika träig längre i samspelet med de andra karaktärerna. Jag visste inte att en tredje bok kommit ut när jag fick se att Bookbeat hade den. Det är den första hela bok jag läst på min mobil. Ser fram emot fler böcker i serien.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar