2022-01-15

Storm Front ⎜Jim Butcher


Beskrivning:

Harry Dresden is the best at what he does. Well, technically, he's the only at what he does. So when the Chicago P.D. has a case that transcends mortal creativity or capability, they come to him for answers. For the "everyday" world is actually full of strange and magical things—and most don't play well with humans. That's where Harry comes in. Takes a wizard to catch a—well, whatever. There's just one problem. Business, to put it mildly, stinks.

So when the police bring him in to consult on a grisly double murder committed with black magic, Harry's seeing dollar signs. But where there's black magic, there's a black mage behind it. And now that mage knows Harry's name. And that's when things start to get interesting.

Magic - it can get a guy killed.


Det här påminner mig om hur det kändes att läsa Mickey Spillane´s deckare om Mike Hammer. Av någon anledning var det sånt jag läste i gymnasiet och vad som fanns på biblioteket. Jag slukade gamla deckare på den tiden men kommer tyvärr inte längre ihåg titlarna. Det är en mörk stämning och karaktärerna är definitivt inga superhjältar som alltid gör rätt. Harry Dresden åker på pumpen fler gånger än vad som är hälsosamt. Grejen är att han alltid ställer sig upp igen, om än lite tilltufsad, och fortsätter kämpa. Det gillar jag och det gör mig nyfiken på nästa bok i serien.

Det här är den första omläsningen för mig sedan jag hittade tillbaka till böckernas värld. Jag hör mycket bra om den här serien och ville utmana mig själv lite genom att lyssna på den via Audible. Uppläsaren James Marsters är perfekt för den serien. Ja, han har läst in alla de hittills 17 böcker som är utgivna. Nu är inte jag ljudböckernas största fan, men det här funkade faktiskt för mig. Visst, ett par gånger fick jag spola tillbaka en bit för att jag tappat koncentrationen. Inte värre än så ändå. 

Jag läste boken första gången 2019 och gav den betyget 3 av 5 även då. Vid det tillfället kändes boken grabbig och nervärderande mot de kvinnliga karaktärerna. Jag tycker mycket bättre om den nu. Den är fortfarande grabbig, men uppläsaren gav verkligen liv åt karaktärerna. Förmodligen var jag inte i rätt sinnesstämning första gången. Nu är bara dilemmat om jag ska läsa nästa bok eller lyssna på den 😀. Första boken är okej, och jag har hört att de blir bättre och bättre ju längre in i serien man kommer. Det låter lovande, för jag har fått mersmak. Inte för att jag behöver fler långa serier i mitt liv.


Serie: The Dresden Files #1 / Genre: Fantasy, Urban Fantasy / Längd: 8 h och 1 min (Audible) / Uppläsare: James Marsters / Utgiven: 2008

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar