2022-01-07

A Marvellous Light ⎜ Freya Marske


Beskrivning
:

Robin Blyth has more than enough bother in his life. He’s struggling to be a good older brother, a responsible employer, and the harried baronet of a seat gutted by his late parents’ excesses. When an administrative mistake sees him named the civil service liaison to a hidden magical society, he discovers what’s been operating beneath the unextraordinary reality he’s always known.

Now Robin must contend with the beauty and danger of magic, an excruciating deadly curse, and the alarming visions of the future that come with it—not to mention Edwin Courcey, his cold and prickly counterpart in the magical bureaucracy, who clearly wishes Robin were anyone and anywhere else.

Robin’s predecessor has disappeared, and the mystery of what happened to him reveals unsettling truths about the very oldest stories they’ve been told about the land they live on and what binds it. Thrown together and facing unexpected dangers, Robin and Edwin discover a plot that threatens every magician in the British Isles—and a secret that more than one person has already died to keep.


Jag älskar att läsa om hemliga sällskap och mysterier, och den här boken kändes självklar att plocka upp. Det var dock nära en DNF i början av boken. Jag hade svårt att komma in i både språket och handlingen. Jag vet inte vad det är med historiska romaner som utspelar sig i England. Försöker författarna skriva tidstypiskt? Skrivsättet påminner mig om hur det är att läsa Sherlock Holmes på engelska. 

Det tog ett tag för karaktärerna Robin och Edwin att ta form, men när de väl gjorde det slog jag undan alla tankar på att DNFa boken. Jag kände dock inte till bokens LGBTQ tema innan. Många gånger verkar det som om samkönade förhållanden i böcker bara är med för att det är politiskt korrekt. Här får man följa karaktärerna från det första försiktiga trevandet till verkligt heta och detaljerat beskrivna sexscener. Jag är visserligen rätt tolerant mot sex i böcker, men det blev lite för mycket den här gången. Är man känslig för sånt kanske man ska skippa den här boken. Jag förstår dock vart författaren vill komma med relationen i förhållande till rådande sociala omständigheter. 

Som jag uppfattar miljöbeskrivingen i boken utspelar sig handlingen någon gång före första världskriget. Bilar är fortfarande någonting nytt och suffragettrörelsen blommar. Vad som är socialt lämpligt är en stark drivande kraft både bland magiker och de "vanliga". Hur mycket magi en person har avgör många gånger hur familj och omgivning bedömer personen i fråga. Lägg då även till "avvikande" sexuell läggning i ekvationen. 

I slutänden tycker jag mycket om både Robin och Edwin. De är kittet som håller ihop handlingen. Som helhet är boken precis som jag förväntade mig - både spännande och lagomt mystiskt. Ändå kändes läsningen lite för utdragen. Kanske är det skrivsättet som gav den uppfattningen, jag vet faktiskt inte. 

Tyvärr kommer nog bokvärldens reaktioner på A Marvelous Light att fokuseras på sexscenerna. Min förhoppning är att nästa bok i serien har ett mer dämpat fokus på sex, för resten är väldigt bra utfört. Mitt betyg blir en trea, men det är först och främst språket och känslan av att boken är för lång som drar ner betyget. Jag ser ändå fram emot att få läsa nästa bok.


Serie: The Last Binding #1 / Genre: Historisk fantasy/LGBTQ / Antal sidor: 377 (ebok) / Utgiven: 2021-12-09

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar