2024-07-24

Spökskrivaren // Robert Harris

Pocket: 263 sidor / Utgiven: Månpocket (2009)

★★☆☆☆

Spökskrivaren är cynisk, på jakt efter snabba pengar, med skarp blick och vass penna. Han är van vid att arbeta åt avdankade rockstjärnor och diverse halvkändisar, så han tvekar inte när han blir erbjuden att skriva den före detta brittiske premiärministern Adam Langs memoarer. I synnerhet inte som detta innebär en vistelse i ett lyxigt hus på ön Martha´s Vineyard i USA.

Men snart inser han att han har begått ett fruktansvärt misstag. Hans företrädare som spökskrivare dog under mystiska omständigheter, och Adam Lang - som helhjärtat har slutit upp bakom USA i "kriget mot terrorn" - visar sig vara en människa vars förflutna innehåller mörka hemligheter som det kan vara livsfarligt att känna till.

Snaran dras åt kring spökskrivaren. 

Jag hittade boken på kupan för 15 kr och kunde inte låta bli. Robert Harris är vanligtvis en av mina favoritförfattare, men den här boken är långt ifrån en favorit. Det är en deckare i relativt modern miljö. Kom ju ut för femton år sedan. Jag tycker inte om skrivsättet eller huvudpersonen vars namn man aldrig får veta. Den är skriven i förstaperson perspektiv. Storyn är okej men jag dras aldrig med in i intrigerna. Jag föredrar författarens historiska romaner.

PS! Omslagsbilden visar ej min bok.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar