2024-07-20

En duktig flickas handbok i mord // Holly Jackson

E-bok: 396 sidor / Utgiven: Modernista (2024-05-28) 

★★★★☆

Det har gått fem år sedan skolflickan Andie Bell mördades av Sal Singh. Fallet är avslutat, polisen vet att det var han. Alla i småstaden Little Kilton vet att det var han. Alla utom den 17-åriga true crime-entusiasten Pip Fitz-Amobi. Hon kände Sal när hon var liten och han var alltid så snäll mot henne. Hur skulle han kunna vara en mördare?
När Pip väljer ämne för sitt slutarbete i skolan är det bara en täckmantel för att kunna forska i fallet. Först är det mest för att ifrågasätta den ursprungliga utredningen, men hon upptäcker snart ett spår av mörka hemligheter som faktiskt skulle kunna bevisa Sals oskuld. Skiljelinjen mellan förflutet och nutid börjar lösas upp, och för varje upptäckt Pip gör utsätter hon sig själv för större fara.
För det råder ingen tvekan om att det finns någon i Little Kilton som inte vill att sanningen ska komma fram.

Jag har haft boken på min Kindle hur länge som helst. Fast på engelska. Nu fick jag se att den är översatt helt nyligen och med en lång provperiod (45 dagar) på Bokus Play, läste jag den på min gamla iPad.

Jag trodde faktiskt inte att den skulle falla mig i smaken eftersom den riktar sig mot unga vuxna. Min historia med YA är inte direkt positiv. Men gillar boken gör jag. Tempot är bra och det förekommer inga sötsliskiga kärleksintriger. Boken har humor och en förvånansvärd bra dialog. Det enda som gjorde mig obekväm var mordet på en hund. Fy sjutton!! Det var rätt onödigt. 

Finns intresset kvar för nästa bok och om den blir översatt, kommer jag nog att läsa den med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar