2023-05-04

Chocky - John Wyndham

Författare:
John Wyndham
Antal sidor: 160
Format: pocket
Förlag: Penguin Classics
Utgiven: 19682010
Utläst: 2 maj 2023
Mitt omdöme: ★★★★

Beskrivning:
Matthew´s parents are worried. At eleven, he´s much too old to have an imaginary friend, yet they find him talking to and arguing with a presence that even he admits is not physically there. This presence - Chocky - causes Matthew to ask difficult questions and say startling he speaks of complex mathematics and mocks human progress. Then, when Matthew does something incredible, it seems there is more than the imaginary about Chocky. Which is when others become interested and ask questions of their own. Who is Chocky? And what could it want with an eleven-year-old boy?

Mina tankar:
Jag kommer fortfarande ihåg tv-serien från 80-talet. Jag minns hur fascinerande det var att Matthew plötsligt var bra på både teckning och matematik. Däremot kommer jag inte ihåg hur gammal jag var när jag såg den på tv. På den tiden visste jag inte att serien var en bok från början. Det upptäckte jag först för något år sen och nu har jag den i bokhyllan.

Jag tyckte mycket om att läsa Chocky. Fokuset på att Matthew är i kontakt med något utomjordiskt blir aldrig ett spektakel. Det handlar mycket om hur föräldrarna agerar när deras son börjar prata med någon de inte ser. Visst blir de oroliga och upprörda, men samtidigt är i alla fall pappan David väldigt öppen för att sonens låtsasvän kan vara på riktigt. Det är inte Chocky som utsätter Matthew för fara utan det är intresset som skapas i samhället och i media som är det farliga. Chocky har valt Matthew av en orsak och deras diskussioner om världen och vetenskap är intressanta. Jag tycker om hur boken slutar och har fått mersmak och vill läsa mer av John Wyndham.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar