2022-03-12

Gallant ⎜ V.E. Schwab


Beskrivning
:

Sixteen-year-old Olivia Prior is missing three things: a mother, a father, and a voice. Her mother vanished all at once, and her father by degrees, and her voice was a thing she never had to start with

She grew up at Merilance School for Girls. Now, nearing the end of her time there, Olivia receives a letter from an uncle she's never met, her father's older brother, summoning her to his estate, a place called Gallant. But when she arrives, she discovers that the letter she received was several years old. Her uncle is dead. The estate is empty, save for the servants. Olivia is permitted to remain, but must follow two rules: don't go out after dusk, and always stay on the right side of a wall that runs along the estate’s western edge

Beyond it is another realm, ancient and magical, which calls to Olivia through her blood…


Schwab´s böcker är lite hit eller miss för mig. Trots det blev jag väldigt nyfiken på Gallant. Den här gången blev det näst intill fullträff.

Gallant handlar om Olivia som kommer till sin morbrors stora hus (Gallant) efter att ha lämnat en skola för föräldralösa flickor. Allt är naturligtvis inte som det ska. Hennes kusin vill inte ha henne där och det blir allt mer uppenbart att något övernaturligt pågår med anknytning till både huset och Olivia själv.

Själva handlingen är enkel men bra berättad, men det tog ett tag att komma in i boken. Tempot är av det långsammare slaget, men jag tycker det passar den här historien. Eftersom boken är av det kortare slaget lyckades jag läsa större delen av den under en sittning. Jag känner att det blev lite för mycket för hjärnan att ta in. Det här är den typ av bok som jag hade velat läsa på svenska. Jag hoppas att den blir översatt för jag läser gärna om den. 


Genre: Fantasy, övernaturligt, spänning / Sidor: 302 / Utgiven: 8 mars 2022 / Förlag: Titan Books

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar