2022-03-18

Död bland de döda ⎜H-K Rönblom


Beskrivning: 

Läraren och historikern Paul Kennet är tjänstledig och har rest till en mindre ort för att forska i rådhusarkivet. Han hyr ett rum på ett pensionat. Ett rum där tjänstemannen Odel nyligen hittats död, troligen i sviterna efter en operation.
Men det finns oklarheter kring dödsfallet. Kennet börjar rekonstruera händelserna. Han gör efterforskningar i den brokiga skaran pensionatsgäster, existenser som på olika sätt kommit på kant med samhället.
Om det ligger ett brott bakom dödsfallet - var finns motivet? Vem skulle vilja se den beskedlige Odel död?

                                                                                                                                                                         

Detta är den första boken om Paul Kennet som är bokens "detektiv". Den gavs ut första gången 1954 och återutges nu av Modernista. Personligen har jag aldrig hört talas om varken författaren eller bokserien innan jag fick se den under bokrean på nätet. Det blev ingen fysisk kopia, men däremot en av de första böckerna på 

Beskrivningen ovan är vad boken handlar om, varken mer eller mindre. Precis som gamla deckare brukar var så är karaktärerna inte speciellt djupa och det är lite här-och-nu känsla över dom. Den stora behållningen är miljön man blir serverad. I övrigt känns boken lite torr och långsam. Jag blev lite trött på att huvudpersonen hela tiden hittade gamla studiekamrater i den lilla staden han aldrig varit i tidigare. Det kändes inte riktigt trovärdigt. Kanske fungerade det 1954 när den högre utbildningen inte var lika lättillgänglig som den är numera. Trots det är håller den mig kvar för jag ville verkligen veta om Odel blev mördad eller inte, och i så fall av vem.

Det här är nog ingen serie jag kommer att kasta mig över, men den har sin charm ändå. Helt perfekta böcker att läsa när man har läslust men inte orkar skruva upp hjärnan till hundra procent.


Serie: Paul Kennet #1 / Genre: Deckare, mysdeckare / Sidor: 213 (i tryck) / Utgiven: 1954 och 21 juli 2016 / Förlag: Modernista

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar